El passat divendres 20 de maig va tenir lloc a Can Rahull, a Santa Maria de Palautordera, la jornada ‘Cohabitatge ecofeminista, un canvi radical de mirada sobre l’habitatge’, organitzada per Perviure i la cooperativa d’habitatge feminista La Renegà. Aquesta és la segona trobada dins del cicle de jornades de reflexió organitzades des del projecte Singulars ‘Cap a un cohabitatge feminista’, que compta amb la participació de més cooperatives.
Perviure va obrir la jornada, que va començar amb una presentació de La Renegà: un projecte liderat per dones i que posa la mirada de les cures i la vida al centre. La Renegà va presentar la proposta de pisos socials, que actualment es troba en plena campanya de micromecenatge. Després, l’Ester de Celobert va explicar les dimensions a tenir en compte en l’arquitectura ecofeminista, posant d’exemple l’edifici de La Renegà, en què s’aposta per fer un ‘edifici abraçada’ on des de qualsevol punt de la comunitat es pot visualitzar la porta d’entrada a cadascun dels espais privatius.
Tot seguit, la Júlia de La Foradada i Can Justa va compartir els aprenentatges com a comunitat, que tenen en compte la sostenibilitat ambiental i l’impacte en el territori. La primera part va finalitzar amb la Rita de Punt de Referència parlant de l’experiència dels pisos socials de la Balma, on hi viuen dos joves vinculats a l’entitat i la Mireia, de Fil a l’Agulla, presentant el Manual de Cures per les comunitats, on es recullen els 10 reptes principals a tenir en compte en la dimensió més humana i relacional d’una comunitat.
En la sessió ens vam aplegar ser més de 25 persones entre adultes i criatures. La trobada va servir per enxarxar-nos i conèixer altres projectes vinculats a l’habitatge del territori, com La Pallejana, Can Parera de canyes, La Tomassa, El Sindicat de Sant Antoni de Vilamajor, el projecte de cohabitatge senior El Nostre Racó i Coopivolta.
Durant la jornada van sorgir algunes preguntes que ens van fer reflexionar col·lectivament i que volem compartir amb vosaltres, com ara com transitem de l’exclusió a l’inclusió? Com s’aplica una arquitectura feminista? És compatible el feminisme militant i la vida capitalista? Què volem assumir col·lectivament enfront el col·lapse ecològic?
Amb la jornada volem posar una llavor més en la reflexió i impuls d’eines vinculades al cohabitatge que contribueixen a construir una societat ecofeminista. Intercooperar, fer xarxa i vincular-nos amb la realitat de cada territori, és una eina per a fer-ho més i més.
Agraïm l’acollida que ens va oferir La Renegà al municipi de Santa Maria de Palautordera, esdevenint referent d’impuls de projectes de cohabitatge que posen en centre en les cures i la descentralització territorial, i oferint un projecte obert, inclusiu i transformador al Vallès Oriental.
Durant aquest mes de juny encara continuarem fent algunes jornades més repartides per Catalunya, així que esperem que us animeu i vingueu a treure el cap, a compartir i inspirar-vos. Trobareu tota la informació aquí.
Comparteix-ho a xarxes: